mirjam@eigenwaardigleven.nl

Slim, maar…

Denk je wel eens: hoe kan het?! Mijn kind is zó slim, maar kan zijn kamer niet opruimen, op tijd komen of zijn huiswerk plannen! Hoe dan?!

Het kan heel frustrerend zijn voor ouders en voor kinderen zelf. Het antwoord ligt in de term executieve functies. Executieve functies zijn die regelfuncties van je brein die zorgen voor doelgericht, aangepast en effectief gedrag. Het is een brede term, waardoor het niet altijd helder is wat eronder valt. In elk geval kun je zeggen dat executieve functies belangrijk zijn voor een kind om zijn of haar cognitieve vaardigheden te kunnen benutten en gebruik te kunnen maken van wat er in zijn of haar omgeving aanwezig is.

Het wordt al duidelijker als je de belangrijkste executieve functies op een rijtje ziet:

  • Responsinhibitie – het vermogen om na te denken voor je iets doet
  • Werkgeheugen – het vermogen om informatie vast te houden in het geheugen tijdens het uitvoeren van complexe taken
  • Emotieregulatie – het vermogen om emoties te reguleren om doelen te bereiken, taken af te maken of gedrag te controleren
  • Volgehouden aandacht – het vermogen de aandacht erbij te houden ondanks afleidingen, vermoeidheid of verveling
  • Taakinitiatie – het vermogen om aan een taak te beginnen, zonder uitstel, op tijd en effectief
  • Planning/prioriteiten stellen – De vaardigheid om een plan te bedenken om een doel te bereiken of een taak af te maken. Je moet hiervoor ook in staat zijn beslissingen te nemen over wat belangrijk is en wat niet.
  • Organisatie – het vermogen om dingen te organiseren volgens een bepaald systeem
  • Timemanagement – het vermogen om in te schatten hoeveel tijd je hebt, hoe je die het beste kunt indelen en hoe je je aan deadlines en tijdslimieten kunt houden
  • Doelgericht doorzettingsvermogen – het vermogen om een doel te stellen en waar te maken zonder je teveel af te laten leiden door tegenslagen of andere belangen
  • Flexibiliteit – het vermogen om plannen te herzien als de omstandigheden veranderen. Je kunt dan denken aan belemmeringen of tegenslagen, maar ook nieuwe informatie die zich aandient of fouten die gemaakt worden.
  • Metacognitie – Het vermogen om van een afstandje naar jezelf en de situatie te kijken, om te kunnen zien hoe je een probleem aan kunt pakken.

Juist als je kind heel slim is, kan het moeite hebben met bovenstaande vaardigheden en dat levert niet zelden een hoop spanning en frustratie op. Je komt ze namelijk overal tegen! Bij het uitvoeren van schoolse taken, op tijd komen voor je sport, in het omgaan met leeftijdsgenoten, in het op orde houden van je kamer… eigenlijk in alles.

In dit boek beschrijven de auteurs heel praktisch hoe je deze vaardigheden bij je kinderen kunt versterken. Juist al die functies die zo abstract kunnen lijken, worden praktisch uitgelegd, waardoor dit een aanrader is voor ouders, leerkrachten en coaches! Ikzelf ben het boek geregeld kwijt.. dan heb ik het weer uitgeleend aan ouders om mij heen 🙂